Golf

Volkswagen Golf MK3

Wyniki sprzedaży oraz bardzo pozytywne recenzje Volkswagena Golfa Mk2 potwierdziły, że niemieckie przedsiębiorstwo z Wolfsburga zna się na tworzeniu kompaktowych hatchbacków, a więc niszy, która eksplodowała w latach 90.

Był to okres, w którym nie liczyło się już tylko proste i niezawodne auto. Większą uwagę zwracano także na wygodę podróżowania, pojemność oraz bezpieczeństwo. W żadnym z tych aspektów Volkswagen nie chciał pozostać w tyle, w 1991 roku na rynku pojawił się całkowicie nowy Golf Mk3. Nowoczesne kształty, opływowa linia nadwozia oraz szeroka paleta jednostek napędowych zostały docenione przez odbiorców i już rok później, w 1992 roku, auto zdobyło tytuł Samochodu Roku. Koncern z Wolfsburga wiedział, jak ma wykorzystać tak ogromny kredyt zaufania.

W tym samym roku do gamy jednostek dołączył najmocniejszy silnik oferowany w Golfie Mk3, kultowy już sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,8 l, oznaczony emblematem VR6. Ta jednostka generowała moc 174 KM oraz 192 Nm momentu obrotowego. Biorąc pod uwagę, że pod maską wersji GTI pracowały dwulitrowe motory o mocach 115-150 KM, VR6 było pełnoprawnym spadkobiercą trzyliterowej legendy sprzed lat.

Volkswagen poszedł jednak o krok dalej i w 1994 roku zaoferował swoim klientom jeszcze mocniejszą odmianę tego modelu. Był to Golf napędzany silnikiem 2,9 l VR6 o mocy 190 KM. Mało tego, cała moc była przekazywana na obie osie za pośrednictwem napędu Syncro.

Jednak jak na wzorowego hatchbacka przystało, Golf oferował także coś dla przeciętnych użytkowników. Mowa o jednostkach benzynowych 1,4 oraz 1,6, które niestety były dość słabe i zapewniały autu przeciętne osiągi.

Kompromisem pomiędzy osiągami a ekonomiką jest najmocniejsza spośród wszystkich jednostek wysokoprężnych wersja 1,9 TDI o mocy 110 KM, sprzedawana od 1996 roku.

Golf Mk3 został bardzo ciepło przyjęty na rynku dzięki bogatemu wyposażeniu, w skład którego wchodziło wspomaganie czy elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, a nawet dostępna za dopłatą klimatyzacja. Od 1996 roku w wyposażeniu standardowym auta znalazł się system ABS, a do listy opcji dołączyły boczne poduszki powietrzne

Co więcej, Volkswagen oferował różne odmiany nadwoziowe Mk3. Poza trzy- oraz pięciodrzwiowym hatchbackiem na rynku dostępna była także odmiana Cabrio. Dotychczas miłośnicy jazdy bez dachu musieli decydować się na zakup Golfa MK1 Cabrio, ponieważ producent z Wolfsburga nie przewidział tej odmiany w drugiej generacji kompaktowego hatchbacka.

W 1993 roku na rynku pojawiła się także wersja kombi nazwana Variant. Volkswagen był wówczas jednym z nielicznych producentów oferujących tę odmianę nadwoziową auta kompaktowej wielkości. 509 l pojemności bagażnika można było zwiększyć aż do 900 l, rozkładając tylną kanapę. Wiele rodzin z dziećmi, których nie stać było na Passata, decydowało się właśnie na zakup pakownego i bezpiecznego kompaktu z nadwoziem kombi.

Odmianę Golfa w wersji sedan nazwano Vento. Dotychczas wszystkie „Golfy z bagażnikiem” oznaczano jako Jetta. Spośród wielu ciekawych wersji Golfa Mk3 warto wymienić serię zespołów, czyli Bon Jovi, Rolling Stones czy Pink Floyd. Najbardziej charakterystyczny jest jednak Golf Harlequin Edition, którego niemal każdy element karoserii pomalowany jest innym kolorem, przez co auto rzuca się w oczy.

W okresie produkcji, a więc od 1991 aż do 2002 roku, wliczając w to produkcję wersji kabriolet, sprzedano 4,8 miliona Golfów. Auto było produkowane w Niemczech, Meksyku, RPA oraz na Słowacji. Podobnie jak poprzednicy Golf Mk3 dostępny był na wielu rynkach, również w Azji czy Australii, jednak sporą karierę zrobił w Europie. Co więcej, Golf trzeciej generacji do dzisiaj jest jednym z najchętniej kupowanych samochodów używanych, cieszy się opinią niezawodnego i uniwersalnego narzędzia dla całej rodziny.

Do zalet Golfa Mk3 zaliczają się rewelacyjnie brzmiące motory VR6, praktyczna wersja Variant oraz wytrzymałe jednostki wysokoprężne. Wadą dla wielu może być łatka, która przylgnęła do tego modelu. Ponadto silnikom benzynowym 1,4 oraz 1,6 wyraźnie brakuje mocy.

Wersje wyposażeniowe

Dane techniczne